Magyarországról két útvonalon lehet megközelíteni Olaszországot: Ausztrián vagy Szlovénián keresztül. Ezeket külön ismertetjük:
Ausztria felé
- Budapestről az ajánlott útvonal: Székesfehérvárig az M7-es autópályán, majd ott rátérni a 8-as főútra, ami egészen a határig, Rábafüzesig vezet. Innen rövid autózás után elérhető az A2-es autópálya, melyen Graz felé kell továbbhaladni. Az osztrák-olasz határ Villachnál van. Az A2-es autópályáról nem kell letérni, hanem egyenesen folytatni az utat, mely Olaszországban az A23-as nevet viseli. Ez elvezet Udine mellett, és beletorkollik az A4-es autópályába.
- Pontos útvonal: Budapest – Székesfehérvár – Veszprém – Körmend – Rábafüzes – Graz – Klagenfurt – Villach – Tarvisio – Udine – Venezia – Padova – Vicenza – Verona – Brescia – Bergamo – Milano – Novara – Torino.
- Távolság és idő: körülbelül 1150 km, ami 12 óra tiszta utazási idő alatt tehető meg (plusz a megállások).
- Előnyök: Ausztriában jó minőségű autópálya; olcsó a 10 napos autópálya-matrica.
- Hátrányok: Lassú a haladás a több helyen rossz minőségű 8-as főúton; Ausztriában több helyen útszűkítésre lehet számítani.
Szlovénia felé
- Budapestről ajánlott útvonal: a frissen átadott magyar és szlovén szakaszoknak köszönhetően szinte végig autópályán lehet utazni Torinóig. Budapesttől az M7-es autópályán Letenyéig lehet menni, majd onnan az M70-es visz el Tornyiszentmiklósig, a magyar-szlovén határátkelőig. Onnan követni kell a jelzéseket Maribor, majd Ljubljana, utána pedig Trst (Trieszt) felé, ahonnan az olasz A4-es autópálya egészen Torinóig visz.
- Pontos útvonal: Budapest – Székesfehérvár – Siófok – Nagykanizsa – Letenye – Tornyiszentmiklós – Maribor – Celje – Ljubljana – Gorizia – Trieste – Venezia – Padova – Vicenza – Verona – Brescia – Bergamo – Milano – Novara – Torino.
- Távolság és idő: körülbelül 1050 km, ami 10 és fél óra utazási idő alatt tehető meg (plusz megállások).
- Előnyök: Szinte végig autópálya; kevesebb emelkedő; rövidebb út.
- Hátrányok: Éves autópályamatricát kell vásárolni, ami 35 euróba kerül; a magyar szakaszon Siófok után csak egy benzinkút van.
Autogrill
Olaszország benzinkutait nevezik Autogrillnek. Ezek jóval többek, mint az itthoni kutak. Az Autogrillek kisebb bevásárlóközpontnak felelnek meg, mindig friss szendvicsekkel és ételekkel, s mindig nagy élettel. Az autósok itt találkoznak, nézik együtt a forma1-et, vagy pihennek hosszú útjuk során. Fontos, hogy először a kasszánál ki kell fizetni a vásárolni kívánt szendvicset, vagy italt, s majd a pultnál adják ki azt a blokkért cserébe.
Igazi gasztronómiai különlegességeket kóstolhatnak meg az ide betérők. Minden tartományban különböző, a saját provinciára jellemző termékekből készítik el a paninókat, azaz a szendvicseket. Néhány közülük azonban mindenhol megtalálható: például a Bufalino (nyers sonka és bivalytejes mozzarella), a Gran Provoio (főtt sonka, sajt és rukkola), a Capri (sonka, paradicsom, mozzarella, majonéz), vagy a Focaccella (sonka és sajt olivás zsemlében).
Pedaggio
Az olasz autópályák használatáért nem matricát kell vásárolni. Egy-egy szakasznál való belépésnél egy kis kártyát kap az autós, amit a szakasz végénél elhelyezett sorompóknál kell kifizetni, kilométer alapú számlázás szerint. Különbözik a kilométerár a sík és a hegyes területeken, ahol több az alagút és a viadukt.
Tutor
Nemrég vezették be Olaszországban a tutor névre hallgató sebességmérő berendezéseket. Ezek egy szakasz elején feljegyzik az autó áthaladásának idejét, majd egy közel lévő másik ellenőrzőpontnál az áthaladás időpontját. A kettőből kiszámítják a sebességet, s ha az eltér a megengedett-től, rendőrökre lehet számítani a következő leágazásnál.
|